Pages

Wednesday, June 16, 2010

Kisah Nabi Ya'aqub A.S

Nabi Ya'akub a.s. ialah salah seorang dari 25 orang Rasul yang wajib diketahui dalam Islam seperti mana yang tercatat dalam al-Qur'an untuk memimpin umat manusia ke jalan yang benar. Pandangan biblikal berkenaan Nabi Yaakub a.s. dirujuk ke dalam bahasa Arab sebagai Ya`qūb atau Jakub ( يعقوب), ialah seorang Nabi, Rasul dalam Islam dimana baginda telah disebut di dalam Kitab Suci al-Qur'an. Pandangan Islam berkenaan Nabi Yaakub agak berlainan dengan pandangan Agama Yahudi dan Kristian walaupun ada beberapa maklumat yang sama dan hampir sama. Nabi Yaakub telah dilahirkan di Kan'an, kemudian baginda telah berhijrah ke Faddam A'ram di Iraq, sebelum sekembalinya semula ke Palestin. Baginda diutuskan kepada penduduk Kan'an.

Kisah Nabi Ya'akub a.s.
Nabi Ya'akub adalah putera dari Nabi Ishaq a.s. bin Nabi Ibrahim a.s. sedang ibunya adalah anak saudara dari Nabi Ibrahim a.s., bernama Rifqah binti A'zar. Ishaq mempunyai anak kembar, satu Ya'akub dan satu lagi bernama Ishu. Antara kedua saudara kembar ini tidak terdapat suasana rukun dan damai serta tidak ada menaruh kasih-sayang satu terhadap yang lain bahkan Ishu mendendam dengki dan iri hati terhadap Ya'qub saudara kembarnya yang memang dimanjakan dan lebih disayangi serta dicintai oleh ibunya. Hubungan mereka yang renggang dan tidak akrab itu makin buruk dan tegang setelah diketahui oleh Ishu bahwa Ya'qublah yang diajukan oleh ibunya ketika ayahnya minta kedatangan anak-anaknya untuk diberkahi dan didoakan, sedangkan dia tidak diberitahu dan kerananya tidak mendapat kesempatan seperti Ya'qub memperoleh berkah dan doa ayahnya, Nabi Ishaq.

Baginda mengeluh dan berasa risau setelah melihat sikap saudaranya yang bersikap kaku dan dingin serta mendengar kata-kata sindirannya yang timbul dari rasa dengki dan irihati, bahkan ia selalu mengancamnya. Maka, datanglah Ya'qub kepada ayahnya mengadukan sikap permusuhan itu. Sebagai seorang bapa, Nabi Ishaq berkata bahawa baginda tidak mampu untuk menegah permusuhan yang ditimbulkan oleh Ishu terhadap Ya'qub kerana baginda sudah tua. Akan tetapi, baginda memberi nasihat kepada Ya'qub agar berhijrah ke Fadan A'raam di Iraq, di mana bapa saudara Ya'qub iaitu saudara sebelah ibunya yang bernama Laban bin Batuil tinggal di daerah itu. Disana baginda dapat hidup aman serta akan dikahwinkan dengan salah seorang puteri Laban. Berdoalah Nabi Ishaq kepada Allah agar perjalanan Nabi Ya'qub mendapat berkat serta dimurahkan rezeki oleh-Nya dan diberikan kehidupan yang tenang dan tenteram.

Nasihat dan anjuran si ayah mendapat tempat dalam hati Ya'akub. Melihat dalam anjuran ayahnya jalan keluar yang dikehendaki dari krisis hubungan persaudaraan antaranya dan Ishu, dengan mengikuti saranan itu, dia akan dapat bertemu dengan bapa saudaranya dan anggota-anggota keluarganya dari pihak ibunya . Ya'akub segera berkemas-kemas dan membungkus barang-barang yang diperlukan dalam perjalanan dan dengan hati yang terharu serta air mata yang tergenang di matanya ia meminta kepada ayahnya dan ibunya ketika akan meninggalkan rumah.

Nabi Ya'qub Tiba di Iraq
Dengan melalui padang pasir dan gurun yang terbentang luas dengan panas mataharinya yang terik dan angin samumnya {panas} yang membakar kulit, Ya'qub meneruskan perjalanan seorang diri, menuju ke Fadan A'ram dimana bapa saudaranya Laban tinggal. Dalam perjalanan yang jauh itu , ia sesekali berhenti beristirehat bila merasa letih dan lesu .Dan dalam salah satu tempat perhentiannya ia berhenti kerana sudah sangat letih, lalu tertidurlah Ya'akub dibawah teduhan sebuah batu karang yang besar .Dalam tidurnya yang nyenyak, ia mendapat mimpi bahawa ia dikurniakan rezeki yang luas, penghidupan yang aman damai, keluarga dan anak cucu yang soleh dan bakti serta kerajaan yang besar dan makmur. Terbangunlah Ya'akub dari tidurnya, mengusapkan matanya menoleh ke kanan dan ke kiri dan sedarlah ia bahawa apa yang dilihatnya hanyalah sebuah mimpi namun ia percaya bahwa mimpinya itu akan menjadi kenyataan di kemudian hari sesuia dengan doa ayahnya yang masih tetap mendengung di telinganya. Dengan diperoleh mimpi itu ,ia merasa segala letih yang ditimbulkan oleh perjalanannya menjadi hilang seolah-olah ia memperolehi tanaga baru dan bertambahlah semangatnya untuk secepat mungkin tiba di tempat yang dituju dan menemui sanak-saudaranya dari pihak ibunya.

Setelah tiba di kota itu, baginda telah berjumpa dengan seorang gadis cantik yang merupakan anak perempuan Laban iaitu Rahil lalu dibawanya Ya'qub kepada bapanya. Laban bin Batuil berasa sangat gembira dengan kedatangan Ya'qub ke rumahnya. Beliau kemudian menyediakan tempat dan bilik khas untuk anak saudaranya itu, Ya'akub yang tiada bezanya dengan tempat-tempat anak kandungnya sendiri, dengan senang hatilah Ya'akub tinggal di rumah Laban seperti rumah sendiri.

Setelah selang beberapa waktu tinggal di rumah Laban , Ya'akub menyampaikan pesanan ayahnya (Ishaq), agar Ishaq dan Laban menjadi besan, dengan mengahwinkannya kepada salah seorang dari puteri-puterinya dan diterimalah oleh Laban. Dia bersetuju akan mengahwinkan Ya'akub dengan salah seorang puterinya. Sebagai mas kahwin, Ya'akub harus memberikan tenaga kerjanya di dalam perusahaan penternakan bakal mentuanya selama tujuh tahun. Ya'akub setuju dengan syarat-syarat yang dikemukakan oleh Laban. Bekerjalah Ya'akub sebagai seorang pengurus perusahaan penternakan terbesar di kota Fadan A'raam itu.

Setelah tujuh tahun bekerja, Ya'akub menagih janji bapa saudaranya, untuk dijadikan sebagai anak menantunya. Laban menawarkan kepada Ya'akub, agar menyunting puterinya yang bernama Laiya sebagai isteri. Ya'akub berhendakkan Rahil adik Laiya, kerana Rahil lebih cantik dan lebih ayu dari Laiya. Ya'akub menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan Rahil, bukan Laiya. Laban mengerti keinginan Ya'akub, namun hasrat itu ditolak kerana mengikut adat mereka, kakak harus dikahwinkan dahulu dari adiknya. Laban yang tidak mahu kecewakan hati Ya'akub, lalu menyuarakan pendapat, agar menerima Laiya sebagai isteri pertama. Bagi mengahwini Rahil, syarat yang sama juga diberi kepada Ya'akub, sebelum Ya'akub dapat memiliki Rahil.

Ya'akub yang sangat hormat kepada bapa saudaranya dan merasa berhutang budi kepadanya yang telah menerimanya di rumah sebagai keluarga sendiri. Malah, Laban melayannya dengan baik dan menganggapnya seperti anak kandungnya sendiri. Lalu, Ya'akub tidak dapat berbuat apa-apa selain menerima cadangan bapa saudaranya itu . Perkahwinan dengan Laiya dilaksanakan, dan perjanjian untuk mengahwini Rahil ditandatangani.Begitu masa tujuh tahun kedua berakhir dikahwinkanlah Ya'qub dengan Rahil gadis yang sangat dicintainya dan selalu dikenang sejak pertemuan pertamanya tatkala ia masuk kota Fadan A'raam. Dengan demikian Nabi Ya'qub beristerikan dua wanita bersaudara, kakak dan adik, hal mana menurut syariat dan peraturan yang berlaku pada waktu ketika itu. Akan tetapi, syariat ini diharamkan oleh Muhammad S.A.W. Laban memberi hadiah seorang hamba sahaya untuk menjadi pembantu rumahtangga kepada setiap satu anak perempuannya, Laiya dan Rahil. Dan dari kedua isterinya serta kedua hamba sahayanya itu Ya'qub dikurniai dua belas anak, di antaranya Yusuf dan Bunyamin dari ibu Rahil.

Nabi Ya'qub memerangi Raja Saljam
Mengikut riwayat, baginda pernah memerangi Raja Saljam yang mentadbir Kan'an. Baginda tinggal bersama-sama keluarganya di sebuah desa bernama Nablus. Di sanalah baginda bekerja sebagai petani dengan bercucuk tanam dan menternak binatang. Pada suatu hari raja tersebut berziarah ke daerah Nabi Ya’qub dan raja itu hairan kerana di daerahnya ada penduduk yang tidak dikenali. Lalu raja bertanya dengan sombongnya, siapakah yang memberi izin sehingga berani bertempat tinggal di daerah kekuasaan raja Saljam.

Nabi Ya’qub menjawab dengan tenang, “Saya Ya’qub bin Ishaq dan saya tinggal disini atas izin Allah SWT. Sesungguhnya saya adalah utusan Allah untuk mengajakmu masuk agama Allah, dengan iman kepadaNya. Jika engkau tidak mengabulkan seruanku untuk beriman kepada Allah dan engkau tidak mengakui juga akan kerasulanku, niscaya engkau akan kuperangi”.

Mendengar hal itu tiba-tiba wajah raja menjadi merah padam kerana marah, dengan berkata, “Hai orang gila, apakah kamu berfikir waras? Dengan apa kamu memerangi saya? Sedangkan kamu tidak mempunyai bala tentara seorangpun. Nabi Ya’qub menjawab, “Saya memerangimu dengan Allah dan malaikatNya serta anak-anakku yang banyak ini”. Setelah mendengar perkataan Nabi Ya’qub yang lancang itu, raja pun malah enggan diajak masuk agama Allah, bahkan ia semakin menjadi amarahnya. Selang beberapa hari sejak kejadian itu, terjadilah peperangan antara raja dengan keluarga Nabi Ya’qub.

Dalam peperangan itu, seorang putra Ya’qub yang bernama Syam’un berkata, “Wahai Nabiyyallah, seandainya engkau mengizinkan, pasti saya bertanggungjawab untuk meruntuhkan benteng pertahanan musuh itu, maka serahkanlah semua itu kepada saya”.
Nabi Ya’qub-pun menyerahkan tugas itu pada putranya. Kemudian Syam’un berangkat menuju pintu pertahanan musuh dan beliau berdo’a kepada Allah SWT , “Ya Allah, bukakanlah pintu ini bagi kami dengan mudah dan Engkaulah Ya Allah sebaik-baik pemberi kemenangan. Dengan nama Allah selamatkanlah kami”.

Kemudian dihentamlah benteng itu dengan kakinya, seketika itu juga dinding benteng menjadi roboh dan banyaklah orang-orang yang mati tertimpa runtuhan itu dari kalangan musuhnya, sehingga mereka menjadi kebingungan dan kacau bilau. Nabi Ya’qub bersama putra-putranya masuk ke benteng pertahanan musuh dan diperangilah raja yang sombong itu sampai dapat dikalahkan dan hartanya dijadikan harta rampasan perang. Setelah itu Nabi Ya’qub hijrah ke Palestin menemui ibunya. Pemergiannya ke Palestin dengan berjalan di waktu malam hari dan istirehat di siang hari. Itulah sebabnya keluarga Nabi Ya’qub dan keturunannya dinamakan “Bani Israil“, yang ertinya “Yang suka berjalan malam hari“.

No comments:

Post a Comment