Pages

Sunday, July 11, 2010

Nabi Daud A.S

Nabi Daud A.S merupakan seorang nabi dan rasul dalam agama Islam. Baginda juga dikenali sebagai David dalam agama Yahudi dan Kristian. Baginda merupakan raja kedua dan yang paling terkenal dalam kerajaan Israel. Nabi Daud menerima kitab Zabur.

Ketika mulai dewasa, Daud dan dua abangnya ikut berperang melawan pasukan Jalut dari Filistin (Palestin) yang menjajah Bani Israil. Setelah berhasil mengalahkan Jalut, Daud dinikahkan oleh Raja Talut dengan Mikyal, putrinya. Mikyal sangat setia kepada Daud. Raja Talut, yang sebelumnya berniat membunuh Daud, akhirnya meninggalkan mahkota kerajaannya. Daud dinobatkan menjadi raja Bani Israil ketika masih berusia di bawah 30 tahun. Ia kemudian menjadikan Baitulmakdis (Jerusalem) ibukota kerajaannya. Ketika berusia 40 tahun, Daud menerima risalah kenabian. Allah Swt. memberinya kitab Zabur dan beberapa mu'jizat. Nabi Daud a.s. memerintah Bani Israil selama sekitar 40 tahun dan dianugerahi usia 100 tahun 6 bulan.

DAUD DAN JALUT
Suatu ketika Talut maju ke medan perang bersama pasukannya. Daud yang baru berusia 9 tahun juga ikut mengangkat senjata bersama kedua-dua abangnya. Di tengah perjalanan, pasukan Talut menghadapi berbagai ujian. Kebanyakan pasukan Talut tidak sanggup menjalani ujian- ujian itu. Pada awalnya, pasukannya berjumlah 80.000 (riwayat lain: 303.313) orang, kemudian menyusut menjadi 319 (riwayat lain: 313). Meskipun demikian, Talut tetap maju melawan Jalut. Kedua pasukan pun bertemu dan terjadilah perang tanding satu lawan satu. Daud juga mendapat giliran. Ia berani melawan Jalut, pemimpin pasukan lawan. Melihat susuk tubuh kecil Daud, Jalut meremehkannya dengan menggertak, " Pergilah kau, aku tidak suka membunuh anak kecil." Tidak mahu kalah, Daud menyahut, " Aku suka membunuhmu." Serangan Daud ternyata berjaya melumpuhkan Jalut. Daud mampu mengalahkan, bahkan membunuh Jalut dengan hanya membaling batu ke atas kepala Jalut. Dengan demikian, pasukan Talut mendapat kemenangan. Kejayaan Daud ini menjadi buah mulut di kalangan Bani Israil.

MUKJIZAT DAUD
Nabi Daud a.s. dikurniakan suara yang sangat merdu. Ketika mendengar Daud melagukan ayat kitab Zabur, orang dan jin yang sakit menjadi sembuh, burung-burung terbang mendekat, angin menjadi tenang, gunung serta burung pun bertasbih kepada Allah S.W.T. Daud dikuruniakan beberapa mukjizat oleh Allah S.W.T. Ia diberi kemampuan untuk meleburkan besi dengan tangannya tanpa api lalu menenunnya menjadi baju besi (baju perang). Nabi Daud juga dikurniakan ilmu pengetahuan dan kepandaian untuk menghakimi sesuatu perkara secara bijaksana.

PELANGGARAN SABAT
Banyak ajaran Nabi Musa a.s. yang harus ditaati oleh Bani Israil. Salah satu di antaranya adalah larangan berdagang dan melaksanakan hal duniawi pada hari Sabat (Sabtu). Nabi Daud a.s. mempertahankan larangan itu bagi seluruh Bani Israil. Daud meminta agar bangsa Israil menyucikan hari Sabat. tapi ada saja yang mengabaikannya. Pada suatu hari Sabat, pasar menjadi sepi. Ikan di laut berenang dengan bebas dan terapung- apung di permukaan air dekat desa Ailat, di tepi Laut Merah. Para nelayan Ailat belum pernah melihat ikan sebanyak itu pada hari lain. Kerana itu, mereka menggunakan kesempatan ini sebaik-baiknya dengan menangkap ikan. Melihat akan hal itu, Daud berdoa kepada Allah S.W.T. agar mereka diberi ganjaran dengan siksa dan azab yang setimpal. Doa itu dikabulkan oleh Allah S.W.T. lalu terjadilah gempa bumi dahsyat yang membinasakan mereka yang membangkang serta mengabaikan hari Sabat.

MIKYAL
Setelah berjaya mengalahkan Jalut, Daud dinikahkan oleh Talut dengan putrinya, Mikyal. Tapi kemudian Talut iri hati terhadap kemasyhuran Daud. Maka dengan tipu daya ia berusaha menyingkirkannya. Ia menyuruh Daud berperang melawan orang Kanaan yang hendak menyerang Bani Israil. Tapi ternyata Daud mampu mengalahkan mereka. Talut kecewa kerana perancangannya gagal, sebaliknya Daud semakin disanjung dan dihormati. Talut berniat hendak membunuh Daud. Mendengar niat jahat ayahnya, Mikyal menyampaikannya kepada suaminya. Untuk mengamankan diri, Daud melarikan diri. Perginya Daud ini memicu rasa benci rakyat kepada Talut. Rakyat dan tentera pun akhirnya berpaling mengikuti Daud.

PERINGATAN DAUD
Talut dan pengikutnya terus mengejar Daud. Tetapi Daud mengetahuinya, lalu mengutus mata-mata untuk mengintai kedudkan tentara Talut. Utusan itu melaporkan bahawa Talut bersama tenteranya sedang tertidur nyenyak di sebuah lembah. Daud menggunakan kesempatan ini dan berhasil menyusup ke persembunyian Talut, lalu memotong sudut baju Raja (kisah lain menyebutkan "mengambil lembing sang raja"). Sekiranya berniat, ia boleh saja membunuh Talut, tetapi ia hanya meminta agar Talut bertaubat. Ternyata, peringatan ini tidak dihiraukan oleh Talut yang keras hati dan tetap ingin mempertahankan kekuasaan.

TALUT BERTAUBAT
Daud tidak jemu- jemu mengingatkan Talut, bahawa pengawalnya tidak akan mampu menyelamatkannya apabila Allah S.W.T. hendak mencabut nyawanya. Peringatan ini berjaya menyedarkan Talut. Ia menanggalkan mahkotanya, lalu pergi ke luar kota. Di sana ia mengisi hidupnya dengan melakukan ibadah hingga akhir hayatnya (sekitar 1010 SM).

DAUD: RAJA BANI ISRAIL
Setelah Talut meninggalkan takhtanya, Daud ditabalkan oleh rakyat menjadi raja Israil. Menurut ahli sejarah, Nabi Daud memerintah selama sekitar 40 tahun (1010 SM - 970 SM). Ia termasuk salah satu dari nabi yang menjadi raja dan berjaya menundukkan suku-suku tetangga Bani Israil di tanah Kanaan. Kerajaan Daud mendapat pengukuhan dari Tuhan.

Al Quran menceritakan kisah Nabi Daud A.S dalam surah An-Nisa' ayat 163, surah Al-A'raaf ayat 163-165, Surah Al-Isra' ayat 55, Surah As Sabak ayat 10-11 dan surah Shod ayat 18-20 serta ayat 26.

No comments:

Post a Comment